Akvarium  |   Kommentarer (0)
Datum: 2014-04-12  |  Tid: 01:53:00

Inte så stor kull trots allt.... :(

 
Ne, det verkar inte som det tyvärr... :/ Jag har sett typ 4 stycken totalt nu en som simmat omkring, eller två o sen nån enstaka i skumboet.. :/ Jätte trist eftersom det va så många svansar när de kläcktes och det verkade lovande.
Men jag ska väl försöka att föda upp dem som är i karet, hur jag nu ska lyckas se dem när jag matar. Får chansa helt enkelt.
 
Tänkte att jag ska inte ta någon mer kull nu förän mina nya firrar kommer.
Då blir det en dumbokull på mitt nya vita par, det blir en salamander kull och det blir en fancy kull :) vill ju sätta igång en koi kull med eftersom det kommer hem två olika hanar. Å har ju en hona.. frågan är om man ska försöka hitta en hona till? hmm..
Kanske eventuellt en liten början på mitt projekt också. Vi får helt enkelt se. Men vore kul att starta igång det. Men då blir det 5 kullar om alla leker o det går vägen :P hmm hmm.. haha!  
Så jaa, det blir en import till! Wiiie, jag är glad! Väldigt glad.
Måste åka ner till Emelie och hämta mina fiskar hos henne också :) Det är ju bland annat de som hör till mitt nya projekt som jag ska starta igång och hoppas jag lyckas för då blir det att kunna ta med sig fina fiskar ner till Holland Betta Show nästa år. För dit tar jag mig ju inte i år tyvärr :P
 
Denna gröna snygging kommer flytta hit från Emelie nere i Uddevalla :)
 
Så nu kommer det bli att fixa o dona nere i akvarierummet så att alla hanar får plats när de kommer hem hit, både killarna från Emelie och de från Thailand. :)
Sen så ska 4 fiskar som mina fina vän Susanne ska ha uppe i Umeå, men hon är mitt i flytt så det blir lite knas för henne att ta dem nu. :P Så då får de bo hos mig o bli bortskämda ett tag istället tills de kan få flytta hem till sin fullvärdiga matte :)
 
Alltså detta med kampfisk är så roligt, för det finns så många möjligheter, korsningar, färger osv osv.. Tar aldrig slut. Så jag hoppas att det i alla fall är några små yngel i kullen där nere så man får se hur färgen på dem blir. Eftersom det är en korsning. Håll tummarna på att det i alla fall är ett par stycken, annars sätter jag fasiken ihop dem igen innan de andra fiskarna kommer hem.
 
Å så kommer snart mina älskade underbara fiskar hem hit, gud så jag längtar redan eftersom jag fick klartecken idag att det kan bli av :D Hihi! Lycklig tjej!!
 
Denna hane är också från Emelie. En Green/Blue Metallic Bf Hm :D SOm ska flytta hit :)
Å hanen längre upp en är Red/Green Dragon Hm :)
 
Nej nu blir det nog att sova eftersom att man ska upp runt halv tio imorgon (idag) och åka in till Karlstad med svärmor o älskling :) Det ska bli skojjigt tycker jag.
Så vi hörs av senare kanske.
 
 
 
 
 

Akvarium  |   Kommentarer (0)
Datum: 2014-04-10  |  Tid: 23:58:19

En sista import, snälla!

 
 
Ja det gick visst vägen med leken och idag så såg jag så kallade svansar i boet. Dvs att ynglena har kläckts och det man ser är svansar som sticker ner från skumboet.
Så om ca 2-3 dagar så blir de frisimmande och kan klara sig på egen hand utan pappa fisk :) Då får man stoppa tillbaka han i sitt eget fack så han får återhämta sig efter leken och sen yngelpassande på ca 4 dagar ^^
Då får man börja mata med nykläckt artemia ett par gånger om dagen och börja fylla på vatten i karet. När vattnet nått halva karet kan man tömma ur en liten del och fylla på två delar :D
Allt för att de ska börja växa i normal takt osv :) Spännande! Tror det är minst 20 och max 50.
Men mer kullar ska det ju helt klart bli :) Ska bara få igång lek på dem också.
 
Jag har ju planerat en import till och jag hoppas jag kan finansiera den med lite hjälp från min far och kanske min sambos farmor o farfar.. Vi får se hur det kan gå. Har inte direkt lagt fram det ännu, men tiden börjar väl bli liiite knapp eftersom handling fee måste köpas till fiskarna senast den 18e april. Är lite feg för att lägga fram det för min sambo. Dumt nog!! Älskar han ju över allt annat o borde kunna prata med han för jag vet att farmor o farfar skulle kunna ställa upp med en del.
(kanske läser han detta ikväll) Men jag har alltid haft svårt att lägga fram saker som kostar pengar och som är till mitt bidragande, men jag ser ju fiskarna som en liten investering. Att jag kan få fram fina fiskar som jag sen kan sälja.
Och som jag kan ta med ner på utställning nästa år, detta året blir lite tajt med tid.
 
De fiskarna jag kikat på att ta hem är bland annat dessa:
 
En snygg koi hane! Har en jätte fint utvecklad hona här hemma som skulle bli toppen.
 
Ett riktigt snyggt Gold par! Honan är lite delta men det kan bli bättre i andra generationen eftersom han har så bra linje i sin stjärtfena :) Lite på gränsen till ohm (over halfmoon)
 
En ny salamander bf hane (bf=butterfly, den vita randen längst ut på stjärtfenan)
Och så blir det tre honor till honom så man har att kunna välja mellan och sen korsa in i nästa generation.
 
En copper marble hane! Har ju en hona här hemma, och det va en tjej i kampfisk gruppen jag är med i på facebook som hade skrivit att tänk om de hade varit hm. Så då tänkte jag att skaffar jag en hm å korsar med min hmpk hona så får jag långfenade i nästa generation. (hmpk är halfmoon plakat, dvs kortfenade, denna är långfenad som ni ser) :P
 
Ja å så har jag kikat på ett nytt Platinum White bigears par eftersom jag inte får min dumbohne till att leka o när det väl går så käkar han upp äggen. Vilket inte är så roligt juh! :(
 
Har kikat o typ tingat 20 fiskar, inte bara par alltså utan några enskilda hanar o honor. Totalt med allt som måste fixas, fiskarna o för att importera skulle det kosta ca 4500. Inte farligt egentligen för att på sikt kan man få tillbaka det i aveln. :) Men ja måste finansiera det. Vet inte hur mycket pappa kan hjälpa mig med. Men säkert inte mycket alls :(
 
Å detta skulle verkligen bli den sista importen för i år för jag kan inte och har inte tid för att göra någon mer sen under resten av året. Fullt upp med annat då.
Så vill passa på nu. För att kunna sysselsätta mig sen. Å alla pengar som jag får in för fiskarna tänkte jag spara för att bygga upp till nåt kul. :) 
 
Men visst är dom fina?!
 
 
 
 
 

Akvarium  |   Kommentarer (0)
Datum: 2014-04-08  |  Tid: 22:54:27

Äntligen lek!

 
 
Ja äntligen har det blivit lek mellan ett av mina par som jag har haft ihop! Inte det jag ville egentligen då, men det kan nog bli fina yngel från de föräldrarna också :D Helt underbart säger jag bara.
Blir förhoppningsvis en STOR kull då det bara vällde ägg ur henne när de kramades. Så det känns jätte spännande detta.
 
 
 
Så nu jäääävlar är jag också igång! Wiiie!
Har omstrukturerat lite bland firrarna också, blir inget vitt dumbo lekande än iaf, har satt ihop dem med några andra :) Hoppas det går vägen. Det är ju hanen som är inkompetent, eller ska man säga impotent? Nåt är det i alla fall, kramas verkar han inte kunna göra iaf. Men får hoppas en lite erfaren hona kanske kan hjälpa han på traven ;)
 
Det blir nog en import till, om jag kan finansiera den vill säga. Vill så gärna ta hem några fiskar till så jag har lite mer att välja mellan när mina projekt ska dra igång.
Har ju en hane jag får för att den jag fick dog, sen har jag köpt en hane redan också som va så sjukt snygg och som kommer passa ihop med en hona här hemma.
Sen så är jag sugen på typ några par till.... Att detta med pengar ska ställa till det :/
 
Å Lunedets Loppis äger inte rum förän den 1 maj, o då har importen redan kommit eller ja varit. Typ den 24 april eller nåt. Det är ju innan lön! Och jag får ju faktiskt liiite lön denna månad.
 
Ja, det är inte lätt. Kanske skulle man ta å sälja sina modellbilder för sisådär kanske 500kr bilden ;) Mohaha! Men fortfarande äga rättigheten till den!