Gott & Blandat  |   Kommentarer (0)
Datum: 2012-08-23  |  Tid: 19:03:00

Köttfärssoppa med ris

 
 
Idag så blev det soppa för första gången på länge som intogs som matform :D
Har varit sugen på sådan där köttfärssoppa som man fick i skolan, som va så god! Med ris i. Det va i alla fall gott på Bråtenskolan och Österlesskolan!
 
Hittade för ett bra tag sen ett recept på soppan, med ris i!
Så idag gjorde jag slag i saken och tillagade det. Och gott blev det med!!
Så tänkte jag skulle dela med mig av receptet till er.
 
Du behöver:
* 2 morötter
* 1 purjolök
* 1 röd paprika
* 300 gram köttfärs
* 1 dl okokt ris
* 1-1,5 liter vatten
* Tomatpure samt höns/kött buljontärningar
 
Sen är allt väldigt simpelt!
Börja med att strimla purjolöken. Jag delade min på halva och sen delade jag halva igen. Alltså jag delade halvan i halv. (get it?)
Sen strimlar du även paprikan.
Börja bryn köttfärsen, sen när den nästan är färdigbrynt så tillsätt purjon och paprikan så de bryns ihop.
Därefter så tillsätt det okokta riset och häll på vattnet.
 
När det börjar koka upp så tillsätt buljongtärningar (Jag tillsatte 2,5, vi hade 600 gram köttfärs) Tillsätt även de fint rivna morötterna.
Krydda efter behag, tillsätt de kryddor du gillar!
(jag hade i aromat, vitpeppar, salt, mexikansk köttfärskrydda samt italiens allkrydda)
När det börjar närma sig de 25 minuter (svag värme) det skall koka så tillsätt tomatpuren.
(Jag tillsatte även ketchup o chilisås för lite mer smak och även 2,5 vitlöksklyftor)
 
Vågar man mixtra och testa lite så kan det bli superbra!!
Vårat blev jätte gott och mättande!!
 
Riset är tillsatt här och en liten del av allt vatten.
 
 Vattnet tillsatt så nu skall det bara koka upp.
 
Puttrar (Jag använde en traktör panna) Men vanlig stekpanna går bra!
 
Soppa färdig att avnjutas!!
 
Hoppas det skall smaka!!
Puss Hej!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback