Köpa/Vill ha  |   Kommentarer (3)
Datum: 2011-03-12  |  Tid: 13:29:11

Canon PowerShot SX30 IS



Har nämt att jag vill ha den tidigare.
En Canon PowerShot SX30 IS
All info om kameran är lånad från: CyberPhoto

Ny långzoomare från canon med hela 35x vidvinklig optisk zoom och en närgräns på 0cm för att komma riktigt nära dina motiv. 14,1 Mpixel gör att du kan förstora dina favoritbilder och med den vridbara LCD skärmen på 2,7'' kan du enkelt komponera dina bilder. Manuella inställningar för dig som vill har full kontroll på dina exponeringar och HD-filmning för att kunna fånga rörliga bilder i bra upplösning.

35x vidvinklig zoom motsvarande: 24-840mm
Optisk bildstabilisering
14,1 Mpixel
2,7'' LCD skärm
Manuella intällningar
HD-filmning (720p, 30bps

Testad:

Hastighet
Kameran startar snabbt på några hundradelar. Fokuserar relativt kvickt och träffsäkert för att vara en långzoomare, under en halv sekund. Inga större problem att hitta fokus även om ljuset tryter tack vare bra AF-hjälpbelysning, och inom belysningens räckvidd förstås. Men vid svagt ljus bör man inte använda längsta brännvidderna, för annars kan den få svårt att hitta fokus. Exponering sker i stort sett direkt efter sista avtrycket. Tar ca 2 sek mellan bilder. Sekvenstagningen hade gärna fått vara lite raskare, 0,6 bild i sekunden är inget att skryta med direkt och det blir inte speciellt användbart.

Byggkvalité & ergonomi
SX30 har mjuka och sköna former, känns relativt välbyggd och greppet är ergonomiskt bra.

Kompetent
Förutom programautomatik och flera färdiga motivprogram har den även (AV) bländarförval, (TV) slutarförval och (M) manuell exponering, bra för den som vill fotografera lite mer kreativt och självständigt.

Optisk bildstabilisering
Fungerar otroligt bra, slutartider runt ca 1/30 sek är fullt möjligt på fri hand och längsta brännvidd 840mm om man är stadig på handen.

Skärm & sökare
Bra vridbar skärm på 2,7". Har även bred betraktningsvinkel från alla håll. Sökaren är elektronisk och bra kan jag verkligen inte påstå att den är, den är liten, mörk och lågupplöst. Men går att använda i nödfall.

Video
Kameran filmar som bäst i HD (MOV) 1280 x 720 med 30 bildrutor/sek i max 29,59sek eller 4GB, för lägre upplösningar gäller maximalt 1tim eller 4GB. SX30 kan både zooma optiskt och fokusera kontinuerligt under filmning. Ljudet är i stereo, sitter två mikrofoner under blixten. Filmkvalitén ser bra ut.

Slutsats
Med optik motsvarande från 24mm till 840mm så leder SX30 "långzoomsligan", (i skrivande stund). Den ger faktiskt förvånansvärt bra kvalité på 840mm, och kul att SX30 presterar bäst på de längre brännvidderna. I de vidvinkligaste lägena ser det bra ut i mitten, men mot kanterna faller skärpan och kromatisk aberration blir mer framträdande. Brus och artefakter finns på alla ISO, vi hade gärna sett att Canon valt 28mm istället för 24mm vidvinkel och lägre upplösning på 10Mp som på G11/G12 & S90/S95. Vi tycker Canon Powershot SX30 är värd betyget bra köp trots några små brister i bildkvalitén. För vanlig familjefotografering duger den gott och väl för de allra flesta användare, och SX30 är lämplig för dig som fotar mycket med långa brännvidder och tycker att de flesta andra långzoomar har för lite teleoptik.


2010-10-11. Testad och text skriven av Mats Ylinikka



Detta är en kamera jag väldigt gärna vill ha. Och den är enligt mig inte farligt dyr heller.
3990 kr
eller 4390 kr och då får man med ett 8 gb minne samt en kameraväska.
Helt okej pris.
Och nu är inte jag nåt sånt där rikemansbarn eller någon som får allt man pekar på.
Utan jag får jobba mig till saker jag vill ha. Spara ihop pengar.
Och jag pekar inte ut någon heller. Men många personer här i Sverige har det lite bättre ställt än andra. Så de kan unna sig saker precis som de vill.

Jag ska nog köpa mig denna kamera inom kort. För det är verkligen en VILL HA produkt.

Någon som har den eller testat den ?


Kommentarer
Postat av: M E R E I
DATUM: 2011-03-12      TID: 17:12:43     BLOGGADRESS: http://dajeroma.blogg.se/

- önskar dig en trevlig helg!


Postat av: Elsa
DATUM: 2011-03-21      TID: 22:02:02     BLOGGADRESS: http://essessa.wordpress.com

Jag funderar också på att köpa den, verkar vara riktig rolig!


Postat av: Caramellus
DATUM: 2011-06-01      TID: 13:07:12     BLOGGADRESS: http://caramellus.blogg.se/

Jag ska köpa den där kameran :P



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback